Incredibil dar adevărat. Turneul “Pianul călător” se apropie de ediţia cu numărul 10, aşa cum era poate greu de prevăzut atunci când a început totul, în 2011, pornind de la o poveste găsită în cărţile de istoria muzicii, cea a turneului lui Franz Liszt din 1846-1847 prin ceea ce avea să devină mai târziu România.
Anul 2019, anul ediţiei a noua, ce se va desfasura in peste 15 orase din Romania incepanda cu 11 aprilie, este rezervat clasicismului vienez. Un popas meditativ, odihnitor, asupra unor repere ale repertoriului pianistic, Haydn, Mozart şi Beethoven, cu trei sonate pentru pian reprezentative.
Începând din 2011, Horia Mihail a vizitat zeci de oraşe din ţară însoţit de pianul călător sau cântând pe pianele din oraşele în care a ajuns. Acum, pianele călătoare sunt încredinţate comunităţilor din Tulcea, Caracal, Deva, Alba Iulia şi Roman, dar drumul lor a fost mai lung şi a trecut prin multe oraşe care încă au nevoie de piane de concert, uneori fără să se oprească mai mult de o seară.
Am ajuns în anul 2019, şi Horia Mihail a optat pentru o incursiune în clasicismul vienez, invitându-ne să ascultăm Sonata în si minor, HOB.XVI 32 de Haydn, Sonata în Re major KV 311 de Mozart şi celebra Sonata “Appassionata” nr. 23 în fa minor op. 57 de Beethoven.
Este un moment de pasaj dar, în acelaşi timp, reflectă faptul că revenirea periodică asupra repertoriului clasic este esenţială pentru un pianist de anvergură, chiar dacă uneori, tradusă în cuvinte, povestea unui astfel de recital nu este, poate, la fel de savuroasă ca povestea unui recital romantic. Iar „cheia clasică” a lui Horia Mihail este, cu siguranță, una incitantă, plină de relief.